Click on goal, target or instrument to expand details.
Use switch to change which column to be first.
Show first:
Targets
instruments
Mål Delmål Menneskerettighedsinstrument Artikel / Beskrivelse

Sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer.

12.6

Opmuntre virksomheder, især store og transnationale virksomheder, til at arbejde bæredygtig og til at integrere oplysninger om bæredygtighed i deres rapporteringscyklus.

Indicators
12.6.1
Antal virksomheder, der offentliggør rapporter om bæredygtighed
UNGPs
FN’s retningslinjer om menneskerettigheder og erhvervsliv
Comment 3
Især er virksomhederne forpligtet til at respektere de grundlæggende menneskerettighedsinstrumenter: Verdenserklæringen om Menneskerettighederne (UDHR); Den Internationale Konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder (ICESCR) og FN's Konvention om Borgerlige og Politiske Rettigheder (ICCPR) samt ILO-konventioner om grundlæggende arbejdstagerrettigheder: Konvention om foreningsfrihed og beskyttelse af organisationsretten, 1949 (nr. 87); Konvention om organisationsretten og den kollektive forhandlingsret, 1949 (nr. 98); Konvention om tvangsarbejde, 1930 (nr. 29); Konvention om afskaffelse af tvangsarbejde, 1957 (nr. 105); Konvention om lige løn, 1951 (nr. 100); Konvention om diskrimination (ansættelse og beskæftigelse), 1958 (nr. 111); Konvention om mindstealder for adgang til beskæftigelse, 1973 (138); Konvention om de værste former for børnearbejde, 1999 (nr.182).
Principle 3.d
Opmuntre til og, hvor det er hensigtsmæssigt, kræve, at virksomheder meddeler, hvordan de håndterer deres indvirkning på menneskerettighederne.
Aarhus Convention
Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters
5.1
Each Party shall ensure that:
5.5
International treaties, conventions and agreements on environmental issues; and
5.7.b
Publish, or otherwise make accessible, available explanatory material on its dealings with the public in matters falling within the scope of this Convention; and
Kiev Protocol
Kiev Protocol on Pollutant Release and Transfer Registers to the Aarhus Convention
5.6
Each Party shall provide links in its register to the pollutant release and transfer registers of other Parties to the Protocol and, where feasible, to those of other countries.
7.2
Each Party shall require the owner or operator of a facility referred to in paragraph 1 to submit the information specified in paragraphs 5 and 6, and in accordance with the requirements therein, with respect to those pollutants and wastes for which thresholds were exceeded.
Escazú Agreement
Regional Agreement on Access to Information, Public Participation and Justice in Environmental Matters in Latin America and the Caribbean
6.10
Each Party shall ensure that consumers and users have official, relevant and clear information on the environmental qualities of goods and services and their effects on health, favouring sustainable production and consumption patterns.
6.12
Each Party shall take the necessary measures, through legal or administrative frameworks, among others, to promote access to environmental information in the possession of private entities, in particular information on their operations and the possible risks and effects on human health and the environment.
6.13
In accordance with its capacities, each Party shall encourage public and private companies, particularly large companies, to prepare sustainability reports that reflect their social and environmental performance.
10.2
Each Party, in line with its capacities, may take, inter alia, the following measures:
CBD
Convention on Biological Diversity
10
Alle de kontraherende parter skal, så vidt muligt og alt efter omstændighederne:
10.e
anspore til samarbejde mellem deres offentlige myndigheder og den private sektor om udvikling af metoder til bæredygtig udnyttelse af de biologiske ressourcer.
13
De kontraherende parter skal:
13.a
fremme og anspore til bedre forståelse for betydningen af og de nødvendige foranstaltninger til, at den biologiske mangfoldighed bevares, og anspore til, at disse spørgsmål udbredes gennem medierne og integreres i uddannelsesprogrammer; og
13.b
samarbejde, hvor det relevant, med andre stater og internationale organisationer om udvikling af undervisnings- og folkeoplysningsprogrammer vedrørende bevaring og bæredygtig udnyttelse af den biologiske mangfoldighed.